Ihminen avaruudessa

Avaruusturismi ja X PRIZE

Monet haluaisivat lentää avaruudessa, mutta vain harvalla on mahdollisuus tulla astronautiksi tai kosmonautiksi. Yhdysvaltain avaruussukkulaohjelmassa on lennoilla ollut mukana muun muassa senaattori, saudi-arabialainen prinssi ja ala-asteen opettaja, joten sukkulalennoille on päässyt myös valikoitu joukko "siviilejä".

Venäjä on mennyt askeleen pidemmälle tarjoamalla turistilentoja. Kaksi maksavaa asiakasta, Dennis Tito vuonna 2001 ja Mark Shuttleworth vuonna 2002, on päässyt runsaan viikon lennolle Sojuz-aluksella Kansainväliselle avaruusasemalle. Matkalipun hinta oli vain parikymmentä miljoonaa euroa kappale.

Silloin tällöin julkisuuteen pulpahtaa hankkeita, joissa suunnitellaan maksaville asiakkaille tarkoitettuja avaruuslentoja. Näissä hankkeissa lennot ovat yleensä vaatimattomampia kuin Titon ja Shuttleworthin "oikeat" avaruusmatkat. Yleensä turisteja suunnitellaan lennätettävän 100 kilometrin korkeuteen, muutaman minuutin painottomuuden kokemiseksi ja kokonaisuudessaan kyse on alle tunnin lennosta. Tai niissä suunnitelmissa, joissa lähtö tapahtuu pystysuoran rakettimaisen tavan sijasta lentokonemaisesti, hitaasti korkeutta ja vauhtia keräten, lento voi kestää hiukan pidempään, mutta itse avaruuden kokeminen jää silloinkin muutamaan minuuttiin ja toivottavasti ikkunasta aukeaviin huikeisiin näkymiin.

Vuoden 2002 maaliskuussa julkisuudessa esiteltiin yhtenä esimerkkinä venäläinen C-XXI -avaruuslentokone, jonka suunniteltiin olevan lentovalmis vuoden 2004 lopulla ja tarjoavan pyrähdyksen avaruuteen 100.000 euron hintaan.

Amerikkalainen Space Adventures -yhtiö myy jo lippuja venäläisen C-XXI ja amerikkalaisen Xerus -avaruuslentokoneen lennoille. Yhtiön ohjelmassa on myös vaatimattomampia lentoja, joilla venäläisillä hävittäjälentokoneilla voi kokea matkan parinkymmenen kilometrin korkeuteen, avaruuden rajalle - jo tänään.

Avaruusturismin kehittämiseksi Space Adventures -yhtiön yksi perustajajäsen, Peter H. Diamandis, on koonnut ympärilleen X PRIZE säätiön, joka houkuttelee turistikäyttöön soveltuvien avaruusalusten kehittäjiä 10 miljoonan dollarin palkinnolla. Palkinnon voittajan on rakennettava yksityisellä rahoituksella alus, joka tekee kaksi lentoa, enintään kahden viikon välein ja on molempien lentojen jälkeen vielä hyvässä kunnossa. Voittaja-aluksen on saavutettava lennoillaan 100 kilometrin korkeus ja aluksella on voitava lentää kerrallaan vähintään kolme ihmistä, vaikkakin lennot voi palkinnon saamiseksi tehdä yksi ihminen.

Palkintoa tavoittelemaan on ilmoittautunut seitsemästä maasta yhteensä yli kaksikymmentä tiimiä. Osa yrittäjistä on ilmailualan ammattilaisia, joten joillakin hankkeista on todellista uskottavuutta. Tiimien suunnittelemat avaruuslentolaitteet edustavat monipuolista ja osin eksoottiselta vaikuttavaa valikoimaa. Nähtäväksi jää, lunastaako joku ilmoittautuneista 10 miljoonaansa ennen vuoden 2005 loppua, kuten X PRIZE säätiö ilmoittaa uskovansa.*

Avaruuteen lentäminen, vaikka vain muutamaksi minuutiksi, on teknisesti vaativa operaatio. Mutta vaikka avaruusturismin massamarkkinat eivät tämän vuosikymmenen puolivälissä avautuisikaan, voi haaveista kuitenkin tulla aikanaan totta.

 

Artikkeliin liittyviä linkkejä muualle verkkoon:

Mark Shuttleworth - toinen avaruusturisti.
Space Adventures - avaruuslentoja markkinoiva yhtiö.
X PRIZE - säätiö, joka tarjoaa palkintoa ensimmäiselle yksityiselle avaruuslentolaitteelle.

*) Scaled Composities -yhtiön SpaceShipOne-avaruusalus voitti X-Prize-palkinnon tekemällä kaksi kilpailuehdot täyttävää lentoa vuoden 2004 syys- ja lokakuun vaihteessa.

 

- - - - - -
Julkaistu: 16.10.2003
Päivitetty 18.9.2005