Ihminen avaruudessa

Constellation Program - paluu Kuuhun

Tammikuun 14. päivä vuonna 2004 Yhdysvaltain presidentti George W. Bush julkisti amerikkalaisten suunnitelman uudeksi avaruusohjelmaksi. Ohjelman ensimmäinen tavoite on amerikkalaisten paluu Kuuhun ja sitten myöhemmin miehitetty lento Marsiin.

Bushin puheen runollisessa osassa hän sanoi ihmisten suuntaavan matkansa kosmokseen, mutta enemmän maanläheisessä osassa ilmoitti samalla, että avaruusohjelman työjuhta, avaruussukkula, päästetään eläkkeelle vuoteen 2010 mennessä.

Avaruussukkula oli vuotta aiemmin kokenut ihmishenkien menetykseen johtaneen onnettomuuden, kun Columbia sukkula tuhoutui ja sukkulan perusratkaisut alettiin nähdä liian riskialttiina lentojen jatkamiselle enää sen jälkeen, kun jokin uusi ja turvallisempi vaihtoehto olisi käytettävissä.

Bushin esittelemän suunnitelman avaruuslaitteita NASA toteuttaa Contellation -ohjelman nimellä. Ohjelmassa suunnitellaan avaruussukkulan korvaavia miehistön- ja rahdinkuljetusjärjestelmiä. Tavoite on saada hoidettua Kansainvälisen avaruusaseman tarpeet, laajennettua avaruustoimintaa kuulentoihin ja toteuttaa myös miehitetyt lennot Marsiin erilaisilla kantoraketeilla ja miehistömoduuleilla.


Orion-moduuli ja kuumoduuli. Kuva: NASA

Miehistökuljetuksiin uudet suunnitelmat esittelivät CEV (Crew Exploration Vehicle) -aluksen, joka pystyy kuljettamaan kuusi ihmistä Kansainväliselle avaruusasemalle ja takaisin maahan. Kuuhun alus pystyy kuljettamaan neljä ihmistä.

CEV nimettiin myöhemmin Orion-alukseksi, Orionin tähtikuvion mukaan. Aluksen kaavaillaan vievän ihmisiä avaruusasemalle vuoteen 2014 mennessä ja Kuuhun 2020 mennessä.

Orion on määrä laukaista avaruuteen uudella kantoraketilla, josta aluksi käytettiin työnimeä CLV (Crew Launch Vehicle), mutta joka myöhemmin nimettiin Ares I -raketiksi. Raketin ensimmäinen vaihe on kiinteää polttoainetta käyttävä raketti, sukkulan apuraketin modifioitu versio. Toisen vaiheen voimanlähde on nestemäistä happea ja vetyä polttava rakettimoottori.


Vasemmalla Ares V ja oikealla Ares I. Kuva: NASA

Painavien kuormien laukaisuun NASA suunnittelee Ares V -raketiksi nimettyä kantorakettia, jonka ensimmäinen vaihe koostuu viidestä nestemäistä happea ja vetyä polttavasta rakettimoottorista ja kahdesta kiinteää polttoainetta käyttävästä apuraketista. Toinen vaihe käyttää samaa moottoria kuin Ares I:n toinen vaihe.

Ares I ja V ovat numeroinniltaan kunnianosoitus menneiden vuosikymmenien Apollo-ohjelman raketeille, joiden avulla amerikkalaiset kävivät Kuussa. Silloin Saturn I raketin IB-versiota käytettiin kiertoradalle ulottuviin lentoihin ja Saturn V -rakettia kuulentojen laukaisuun.

Myös Orion on paluu vanhaan Apollo-tekniikkaan, tosin suurennetussa koossa. Vaikka aluksen ohjausjärjestelmät ja muu tietotekniikka ovat nykyaikaa, on kapselimainen rakenne suoraa lainaa Apollon ajoilta.

Kansainvälisen avaruusaseman miehistölennot hoidetaan laukaisemalla Orion-kapseli Ares I -raketilla avaruuteen. Mutta lento Kuuhun on monimutkaisempi operaatio, sillä ensin Ares V vie maata kiertävälle radalle kuumoduulin ja sitten Ares I vie avaruuteen Orion-kapselin miehistöineen. Maan kiertoradalla Orion ja kuumoduuli telakoituvat ja suuntaavat kohti Kuuta.

Kuun kiertoradalla miehistö siirtyy kuumoduuliin, irrottautuu Orionista ja laskeutuu Kuun pinnalle. Paluu Kuusta tapahtuu laukaisemalla kuumoduulin nousuosa ja telakoitumalla Kuun kiertoradalla odottaneeseen Orioniin. Kuumoduulin nousuosa irrotetaan, Orion palaa Maahan ja laskeutuu laskuvarjojensa varassa.

NASA:n kuuohjelman tarkoitus on tehdä vähintään kaksi kuulentoa vuosittain. Tavoite on vähitellen pidentää Kuussa oleskelua niin, että syntyy pysyvästi miehitetty kuuasema, jonka miehistö vaihdetaan kuuden kuukauden välein.

 

- - - - - -
Julkaistu: 24.8.2006
Päivitetty: 13.9.2006