Ihminen avaruudessa

Avaruussukkulan nousu avaruuteen

-6 sekuntia

Noin kuusi sekuntia ennen lähtölaskentakellon nollaa käynnistyvät sukkulan kolme päämoottoria. Moottorien nopeasti kasvava työntövoima saa sukkulan apuraketit taipumaan niin, että sukkulan yläosa huojahtaa kaiken kaikkiaan useita metrejä. Sukkula pysyy kuitenkin apuraketeistaan tiukasti lähtöalustaan pultattuna.

Tietokoneet tarkkailevat päämoottorien toimintaa ja lähtö voi vielä peruuntua, jos moottorit eivät toimi suunnitellusti.

+0 sekuntia

Nollahetkellä kaksi kiinteää polttoainetta käyttävää apurakettia sytytetään ja lähtöalustaan kiinnittävät pultit räjäytetään.

Sukkulan laukaisua ei voi enää peruuttaa. Tapahtui mitä tahansa, niin seuraavan kahden minuutin ajan apuraketit toimivat ja sukkula lentää. Apuraketit voidaan sammuttaa vain laukaisemalla niihin asennetut ulkokuoren auki repivät räjähteet!

+0,3 sekuntia

Sukkula irtoaa lähtöalustasta.

+5 sekuntia

Sukkula selvittää itsensä lähtötelinerakenteiden yläpuolelle, eli on noussut noin 115 metrin korkeuteen.

+8 sekuntia

Sukkulan nopeus on 160 km/h. Sukkula on lentänyt kaksi kertaa oman pituutensa verran.

+20 sekuntia

Sukkula tekee erikoisen manööverin, se kierähtää asentoon, jossa sukkula jää ”roikkumaan” lisäpolttoainesäiliön alle. Sukkula ei lennä suoraan ylös, vaan sen lentosuunta on noin 78 asteen kulma. Tarkoituksena on suojella mahdollisimman paljon sukkulaa ilmanvastuksen aiheuttamilta voimilta. Myös päämoottorien tehoa lasketaan samasta syystä.

+45 sekuntia

Sukkula rikkoo äänivallin.

+60 sekuntia

Sukkulan nopeus on noin 1.609 km/h, eli puolitoista kertaa ääntä nopeampi. Sukkula on jo niin korkealla, että ilmanvastus alkaa vähentyä ja sukkulan päämoottorit toimivat taas täydellä teholla.

+2 minuuttia

Sukkula on 45 kilometrin korkeudessa ja sen nopeus on lähes 5.000 km/h. Sukkulan apuraketit irrotetaan.

+8 minuuttia

Sukkula kiihdyttää vauhtinsa liki 29.000 kilometriin tunnissa ja on noin 100 kilometrin korkeudessa. Sukkula lentää lähes vaaka-asennossa, päämoottorien tehoa lasketaan ja noin 8 minuutin ja 30 sekunnin kohdalla päämoottorit sammutetaan ja lisäpolttoainesäiliö irrotetaan.

Tästä eteenpäin ratamuutokset tehdään kahdella sukkulan peräosassa olevalla radankorjausmoottorilla.

Sukkulan lopullinen kiertorata on tyypillisesti 190 - 400 km korkeudessa.