Ihminen avaruudessa

Discovery STS-64

Perustietoja

Lento:        STS-64
Sukkula:      Discovery
Laukaisu:     09.09.1994
Paluu:        20.09.1994

Discovery laskeutui 20. syyskuuta tämän vuoden viidenneltä sukkulalennolta Edwardsin lentotukikohtaan. Lento oli alkujaan suunniteltua pidempi, sillä lennon kuluessa todettiin sukkulan käyttäneen enakkolaskelmia vähemmän sähköä ja siten tutkimusohjelman läpiviemiseen voitiin antaa yksi lisäpäivä. Lento jatkui vielä toisella päivällä, kun huono sää esti suunnitelman mukaisen paluun Kennedyn avaruuskeskukseen.

Discoveryn lennon keskeinen tehtävä oli tutkia laser-tutkalla (Lidar In-Space Techonology Experiment eli lyhyesti LITE) ilmakehän kaasukoostumusta, mitata pilvien korkeuksia sekä lämpötiloja 10 - 40 kilometrin korkeudessa. Laser-tutka lensi tällä lennolla ensimmäisen kerran sukkulan kyydissä ja kyseessä oli siksi ensisajaisesti testilento. Tuloksia aiotaan hyödyntää jatkossa kaukomittauslaitteiden kehittelyssä, mukaan lukien vuodesta 1998 alkavaksi suunnitelussa ympäristösatelliittien sarjassa.

Sukkulan robottikädestä avaruuteen päästettiin vapaasti lentämään SPARTAN-201 -tutkimuslaitteisto, jolla tutkittiin aurinkotuulta ja auringon koronaa. Kahden päivän vapaan lennon jälkeen sukkula jälleen kohtasi enimmillään runsaan 100 kilometrin etäisyydellä lentäneen SPARTAN-201:n ja otti sen lastiruumaansa tuotavaksi takaisin Maahan.

Lennon aikana tehtiin sukkulan robottikäteen kiinnitetyllä tutkimuslaitteella mittauksia sukkulan ohjausmoottorien kaasusuihkuista. Tuloksia hyödynnetään suunniteltaessa sukkulan telakoitumisia avaruusasemiin.

Sukkulan lastiruumassa oli mukana automaattinen materiaalienkäsittelylaitteisto ROMPS (Robotic Operated Materials Processing System), jolla tehtiin erilaisia puolijohdemateriaalien kokeita ilman, että astronauttien tarvitsi puuttua kokeiden kulkuun.

Discoveryn miehistö teki pitkästä aikaa ensimmäisen avaruuskävelyn, jonka aikana astronautti leijaili avaruudessa vapaasti olematta turvaköydellä kiinnitettynä sukkulaan. Lähes seitsemän tuntisella kävelyllä Mark Lee ja Carl Meade kokeilivat pientä SAFER-selkäpakkausta, joka antaa avaruuskävelijälle mahdollisuuden liikkua avaruudessa. Laitetta tarvitaan hätätilanteissa, joissa sukkula ei ole välittömästi valmiina pelastamaan ajalehtimaan päässyttä astronauttia. Tällaisia tilanteita saattaa tulla, kun sukkula on telakoituneena avaruusasemaan eikä pääse riittävän nopeasti pelastustehtäviin.

Lento oli kaikkiaan 64. sukkulalento ja 19. Discoveryn lento. Lennon komentajana toimi Richard Richards, lentäjänä Blaine Hammond ja muina miehistön jäseninä olivat Jerry Linenger, Susan Helms, Carl Meade ja Mark Lee.